Slavkovský štít – ukončenie leta v Tatrách

Slavkovský štít – vrcholovka

Leto sa pomaly končí a preto je ideálny čas na turistiku vo Vysokých Tatrách. Po ceste už nestretnete toľko ľudí a znižuje sa aj hrozba poobedňajších búrok z tepla. My sme si za cieľ vybrali štít, na ktorom ešte nikto z nás nebol – Slavkovský štít. Vopred sme boli upozornení, že tento masív má veľa falošných vrcholov, ktoré nie vždy dobre vplývajú na morálku.

Zo Smokovca po modrej až na vrchol

Na dnešné dobrodružstvo sa vydávame štyria: Ja(Miky), Miloš, Juraj + Alexandra. Je 7 hodín ráno a my vyrážame zo Starého Smokovca po modrej značke, ktorá nás bude sprevádzať celý deň. O niečo viac ako 30 minút prichádzame k rázcestiu pod Slavkovským štítom, je to jediná križovatka trás, ktorou dnes prechádzame. Od tohto rázcestia sa dá pokračovať Tatranskou magistrálou (červená značka) smerom na Hrebienok (15min) alebo tiež ku Sliezskemu domu (1h 45min). Chodník k Sliezskemu domu však vyzeral na prvý pohľad takmer nevyužívaný a mierne zarastený.

My ostávame na modrej značke a pokračujeme miernym stúpaním ku miestu, ktoré dostalo názov Slavkovská vyhliadka. Ponúka výhľad najmä na masív Lomnického a Pyšného štítu. Je to prvé miesto na trase, kde sa dostávame na hrebeň. Odtiaľto sa pokračuje ďalej niekoľkými serpentínami a na každej druhej zákrute sa opäť otvárajú výhľady na Lomničák.

Slavkovská vyhliadka
V popredí Prostredný hrot, napravo Lomnický štít

Stúpanie je pomerne prudké, avšak pravidelné a bez exponovaných úsekov, takže si každý ľahko nájde svoje tempo. Po celý čas máme nádherné výhľady aj na Podtatranskú kotlinu. V nadmorskej výške okolo 2000 metrov sme si dopriali dlhší oddych a počas neho sa nám podarilo zazrieť aj 3 kamzíky. Nejdeme ich vyrušovať a pokračujeme ďalej, prechádzame cez Slavkovský nos (2.273 m n. m.), nad ktorým chodník ešte na chvíľu opúšťa hrebeň. Tesne pod vrcholom sa chodník opäť stáča smerom k hrebeňu a v týchto miestach sú najprudšie úseky na celej trase. Jedná sa približne o 50 výškových metrov, avšak prudký a vyšmýkaný chodník nás v tomto úseku dokázal poriadne unaviť. Našťastie po jeho prekonaní je to ku krížu na vrchole už približne len 2-3 minúty.

Po ceste na vrchol

Slavkovský štít – info

Slavkovský štít (2.452 m n. m.) má rozložitý vrchol, preto miesta na sedenie a oddych je tu naozaj veľa. Na vrchole je príjemne teplo a takmer bezvetrie, takže sme sa tu zdržali takmer 2 hodiny. Z vrcholu je výborný kruhový výhľad. Pod nami sa rozprestiera Podtatranská kotlina a máme výhľad na všetky najvyššie štíty Tatier. Smerom na sever môžeme pozorovať Veľkú Studenú dolinu so Zbojníckou chatou, ktorou sme prechádzali pri našej minulej túre cez Priečne sedlo. Nad dolinou sa týči zaujímavo vyzerajúci štít – Prostredný hrot (2.441 m n. m.), obďaleč môžeme pozorovať Lomnický (2.634 m. n. m.), Pyšný (2.621 m n. m.) a Spišský štít (2.483 m n. m.), vedľa ktorého sa nachádza Baranie sedlo a Baranie rohy (2.526 m n. m.). Taktiež je možnosť zazrieť Ľadový štít (2.627 m n. m.), ktorý sa vypína nad Malou Studenou dolinou, ktorú ale kvôli Prostrednému hrotu nevidíme.

Podtatranská kotlina
Veľká Studená dolina

Smerom na severozápad vidno Bradavicu (2.476 m n. m.) a tiež známy voľne dostupný vrchol Východná Vysoká (2.429 m n. m.). Tieto 2 vrcholy sú spojené hrebeňom, ktorý končí práve Slavkovským štítom. A na záver ten najznámejší a najvyšší vrchol – na západ od nás sa týči Gerlachovský štít (2.655 m n. m.), ktorý je oproti nám ešte o viac ako 200 metrov vyšší.

Trasu na Slavkovský štít asi najlepšie prirovnať k trase na Kriváň. Sú si podobné dĺžkou, prevýšením a teda aj sklonom. Osobne, ale musím priznať, že mne sa trasa na Slavkovský štít páčila viac, pretože poskytuje krajšie výhľady (len môj subjektívny názor). Najväčší rozdiel, ktorý som si všimol medzi týmito 2 trasami je ten, že záverečné úseky pod vrcholom sú ľahšie na Slavkači ako na Kriváni, aj keď ten jeden prudký úsek tiež dá zabrať 😀

V popredí Prostredný hrot, vzadu napravo Lomnický a Pyšný štít
Naľavo najvyšší vrchol Slovenska – Gerlachovský štít

Parametre trasy – Slavkovský štít

• Štart: Starý Smokovec
  • Hlavný bod: Slavkovský štít (2.452 m n. m.)
  • Koniec: Starý Smokovec
  • Trasa: Starý Smokovec -> Rázcestie pod Slavkovským štítom -> Slavkovská vyhliadka -> Slavkovský nos -> Slavkovský štít -> Slavkovský nos -> Slavkovská vyhliadka -> Rázcestie pod Slavkovským štítom  -> Starý Smokovec
  • Vzdialenosť: 14,7 km (Mapy.cz) / 15,4 km (Strava)
  • Stúpanie: 1.578 m (Mapy.cz) / 1.426 m (Strava)
  • Klesanie: 1.578 m (Mapy.cz) / 1,426 m (Strava)
  • Čas: 9 hodín a 15 minút (Mapy.cz) / 4 hodiny a 45 minút (Strava – iba čas pohybu)
  • Meranie cez aplikáciu Strava
  • Mapa našej trasy podľa Mapy.cz

Pozn.: Našim fotografom na tomto výlete bol Miloš Maxian. Za poskytnutie foto mu Ďakujeme!

About Post Author

Zanechať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Jedna myšlienka “Slavkovský štít – ukončenie leta v Tatrách”