Zakynthos – 2.výlet

Včera sme sa zoznámili s najrušnejším letoviskom a neskôr aj s jediným mestom na ostrove. Dnes sa vydávame na plavbu okolo celého Zakynthosu. Bude to úžasný zážitok, takéto výhľady sa naskytnú iba z lode!

Ešte prvý deň sme si objednali plavbu okolo ostrova na stredu. Nanešťastie boli v západnej časti veľké vlny a plavba musela byť preložená. Dnes nám už snáď nič brániť nebude. Budík máme na 7:00, vstávame 7:40. Dávame si krátke raňajky, takmer rovnaké ako každý deň. Vraciame sa na izbu pobaliť a pomaly vyrážame do prístavu. Pre upresnenie, jedná sa o 50 metrov dlhé betónové mólo. Prichádzame približne 15 minút pre začiatkom plavby, väčšina ľudí už stojí v rade na loď. Ja idem ešte ku sprievodkyni overiť, či sme tu správne a dnes sa naša plavba už uskutoční. Odpoveď bola áno a tak stojíme v rade už aj my. Približne o pol 10 vyrážame z Alykes pozdĺž východného pobrežia smerom na sever. Pomaly sa nám stráca z dohľadu pre nás už známa časť ostrova a smerujeme spoznávať nové zákutia. Sedíme na hornom podlaží lode, takže máme dobrý výhľad do všetkých strán. Približne polovica miest na sedenie je v tieni a presne tam sa teraz nachádzame aj my.

Ako prvá zaujímavosť sa nám objavuje pláž Xigia Beach, more v blízkosti pláže má mliečnu farbu, čo je spôsobené tým, že sa tu miešajú sírne pramene s morskou vodou. More tu má teda sírny zápach, ale má aj liečivé účinky. Robíme zopár fotiek, loď však nezastavuje, pretože máme pred sebou ešte dlhú plavbu. O pár minút neskôr naše pohľady smerujú na systém jaskýň tiahnúcich sa severo-východným pobrežím Zakynthosu. Nazývajú sa Blue Caves (modré jaskyne) a sú jedným z hlavných bodov plavieb okolo ostrova. More v blízkosti jaskýň je azúrovo-modré, čo nemohlo nechať naše oči a mobilné telefóny chladné. Obdivujeme túto krásu a popritom fotíme a natáčame, nech sa máme kamarátom doma s čím pochváliť.

Blue Caves

Kapitán lode si všimol zvýšený záujem cestujúcich a preto urobil zachádzku priamo do vnútra jednej z jaskýň. Vidno, že tadiaľto pláva už nejaký ten čas, pretože v jaskyni veľa voľného miesta okolo lode neostalo. Ako všetci na lodi, aj my pokračujeme vo fotení všetkého okolo nás, sprievodca zatiaľ v angličtine a poľštine hovorí informácie o modrých jaskyniach.

Po chvíli už pokračujeme ďalej v plavbe okolo ostrova. Celé severné pobrežie vyzerá rovnako, plynule zvažujúce sa skaly až do mora. Vyzerá to ako dobré miesto na sánkovanie, teda keby tu bol sneh a nekončilo by sa v mori. Po pravej strane máme dobrý výhľad na vedľajší ostrov – Kefaloniu. Spolu so Zakynthosom patria do skupiny Iónskych ostrovov, pričom ostrov Kefalonia je spomedzi nich najväčší. Vidíme ho aj od nás z Alykes, ale teraz sme k nemu oveľa bližšie. Cestovky ponúkajú 1-dňové výlety zo Zakynthosu aj sem, my sme však túto možnosť nevyužili, možno inokedy. Ako pokračujeme ďalej, tak sa začínajú dvíhať aj útesy. Postupne sa ukazujú aj steny prevyšujúce 100 metrov. Opäť raz sa nám ozýva sprievodca a oznamuje, že o chvíľu sme na Navagio beach. Táto pláž patrí medzi najznámejšie nielen v Grécku, ale určite aj v Európe a možno aj vo svete. Miestne cestovky používajú názov Shipwreck beach, pretože uprostred pláže sa nachádza veľký vrak lode. Podľa oficiálnej verzie sa jedná o vrak pašeráckej lode, ktorá tu stroskotala v roku 1982. Na internete som sa už dočítal ale aj to, že ten vrak tu dala grécka vláda ako atrakciu.

Sprievodca neklamal, približne o 5 minút sa pred nami objavuje pláž obklopená vysokými útesmi. Vlny dnes nie sú vysoké a preto plávame ku pláži a môžeme zakotviť. Z lode vystupujeme do vody s hĺbkou asi po kolená, takže si so sebou berieme aj ruksak so všetkými vecami. Je približne 11 hodín, polovica pláže je ešte v tieni. Sme tu dnes prvá väčšia loď a preto je na pláži ešte málo ľudí. Z tejto výhody sa dlho netešíme, chvíľu po nás prichádzajú ďalšie dve lode plné turistov. S Ivkou sa teda dohadujeme, že prioritu majú fotky. Ponáhľame sa na pláž, ruksak nechávame na kamienkoch a nasledujúcich 10 minút fotíme takmer nonstop. Prestávka má trvať približne 20 minút, takže zvyšný voľný čas využívame na piknik na pláži. Musím sa priznať, že vidieť túto pláž bol pre mňa zážitok. Podľa môjho názoru je krajšia ako Porto Katsiki na Lefkade a teda pre mňa je to aktuálne pláž číslo 1. Pokiaľ ste na Zakynthose, tak odporúčam sa sem prísť pozrieť. Pozor však na to, že priamo na pláž sa dostanete jedine cez more, čiže loďou. Na útesoch sa nachádza vyhliadkový bod, ktorý je zase dostupný z pevniny, odtiaľ tiež pochádza veľa pekných záberov Navagio beach.

Navagio beach

Po návrate na loď zisťujeme, že naše miesto v tieni je obsadené a preto zvyšok plavby budeme sedieť v nekrytej časti. Ivka oslavuje, že sa môže opaľovať a ja dúfam, že nás moc nespečie. Posledné pohľady na vzďaľujúcu sa Navagio beach a my sa už tešíme, čo zaujímavé uvidíme ďalej. Takmer celé západné pobrežie tvoria vysoké útesy. Sprievodca nám práve ukazuje výsledky posledných zosuvov, ktoré sú na ostrove pomerne časté. Pod útesmi sa sem-tam ukáže nejaká malá pláž alebo jaskyňa. Loď zatáča doľava na miesto, kde útesy na chvíľu ustupujú. Nachádza sa tu zátoka s jaskyňou. Práve jaskyňa je náš najbližší cieľ, presnejšie teda skala pri vstupe do nej. Táto skala pripomína tvár pozerajúcu sa smerom dole na vodu. Podľa miestnych je to tvár gréckeho boha morí – Poseidona.

Spravili sme pár fotiek a už pokračujeme ďalej, o malú chvíľu opäť zastavujeme v ďalšej zátoke. Dôvod zastávky je polhodinová prestávka na kúpanie. Nakoľko voda pod nami je stále veľmi hlboká, tak kapitán dal povolenie na skákanie z lode. Túto možnosť som musel využiť a to hneď dvakrát. Raz spontánne a raz na video. Medzitým zišla do vody aj Ivka a využívame pár minút na schladenie sa vo vode. Každý sa vybláznil koľko potreboval a môžeme pokračovať. Opäť sa objavujú útesy vysoké niekoľko desiatok metrov. Sprievodca nás informuje, že útes vedľa nás sa volá Kap Keri. Jedná sa o mys, ktoré steny dosahujú výšku okolo 200 metrov.

Keďže som si pred plavbou pozrel aspoň zbežne mapu ostrova, tak viem, že tento mys znamená, že opúšťame západnú stranu ostrova a smerujeme do Laganas bay. Útesy postupne strácajú na výške, až nakoniec vidíme plynulý prechod pevniny do mora. V diaľke sa pred nami objavuje Marathonissi island. Tento ostrov možno považovať za začiatok Laganas bay. Pomaly sa blížime k pláži na tomto ostrove, kde aj na 30 minút zakotvíme. Pohyb po pláži je však značne obmedzený, pretože sa tu nachádzajú hniezda korytnačiek Carretta-Carretta. My využívame tento čas na pár fotiek a osvieženie sa v mori.

Marathonisi (Turtle Island)
Carretta-Carretta

Prešla polhodina, sme opäť na lodi a vyrážame hlbšie do zátoky pozorovať korytnačky. Máme šťastie a po pár minútach sme spozorovali prvú, je však hlboko pod hladinou. My dúfame, že aspoň jedna sa nám ukáže aj na hladine. Nasledujúcich asi 20 minút sa nám už nedarí a tak len sedíme a opaľujeme sa na slnku, ktoré je už fakt veľmi horúce. Našťastie sa o chvíľu opäť ozýva hlas sprievodcu a v rozmedzí pár minút pozorujeme ďalšie korytnačky, všetky sú však vo veľkej hĺbke. Kapitán sa preto rozhodol plávať s loďou do inej časti zátoky, kde by sme mohli mať viacej šťastia.
O pár minút už sledujeme ďalšie dve korytnačky. Obe sú blízko hladiny a obe sa na pár sekúnd nakoniec aj vynoria. Máme radosť, že sa nám podarilo ich vidieť a navyše aj zachytiť to na video.

Mávame karetám na rozlúčku, okolo Kap Gerakas opúšťame južnú stranu ostrova a presúvame sa na východnú časť, kde aj bývame. Počas plavby pozdĺž tohto pobrežia vidíme množstvo letovísk, ale aj Zakynthos, jediné mesto na ostrove. Áno, práve včera sme sa tam boli pozrieť autobusom. Ak sa chceš dozvedieť viac o tomto meste, ale aj o oblasti Laganas a Kalamaki, tak klik SEM (blog zo včera). Ďalej vidíme známe letovisko Tsilivi. Z mora vidíme akurát pár hotelov s plážami, kde je lehátko na lehátku. S Ivkou sa zhodujeme, že by sa nám tam asi moc nepáčilo, keďže radšej bývame v kľudnejších a najmä prázdnejších oblastiach. Ďalšie dedinky už vyzerali byť menšie. Ja som sa tešil najmä na Amoudi, ktoré na fotkách vyzeralo zaujímavo, ale z lode sa nám ho žiaľ nepodarilo rozoznať. Buď sme sa teda zle dívali, alebo sme ho videli, ale naživo nevyzeralo tak zaujímavo. Každopádne zatáčame doľava a pred nami sa v diaľke objavuje oranžová kocka – náš hotel. O pár minút už kotvíme tam, kde sme ráno začínali. Vystupujeme a ponáhľame sa na hotel, kde máme dôležité veci na dnešný večer – panthenol a krém po opaľovaní.

Keď to celé zhrniem, tak túto plavbu určite odporúčam. Zakynthos je nádherný ostrov a najlepšie je ho spoznať z mora. Medzi jeho najznámejšie miesta určite patria Blue Caves, Navagio beach a Laganas bay. Treba však spomenúť aj veľmi pekné scenérie, ktoré vytvárajú vysoké útesy na západnej strane ostrova. Snáď som napísal všetko 🙂