Jednoduchá prechádzka na Veľký Javorník a ešte ďalej

Veľký Javorník – vrchol

Na najvyšší vrchol pohoria Javorníky – Veľký Javorník

Práve sme absolvovali túru na Beskydok – najvyšší vrch Turzovskej vrchoviny, nasadáme do auta a presúvame sa o pár kilometrov ku oblasti Makov-Kasárne. Našim cieľom je Veľký Javorník, najvyšší vrchol pohoria Javorníky, a tiež rozhľadňa na neďalekom kopci Stratenec.

Javorníky sú pohorie, ktoré sa rozprestiera na severe a severozápade Slovenska od Považskej Bystrice až po Čadcu, pričom zasahujú aj na územie Českej republiky. Patria medzi vyhľadávané ciele cyklistov, turistov a počas zimy aj bežkárov.

Túru začíname pri smerovníku Butorky, odkiaľ vyrážame po červeno-značenom chodníku. Od smerovníka po vrchol je potrebné prekonať len približne 100 výškových metrov, takže túto prechádzku zvládne naozaj takmer každý. Chodník vedie po celý čas lesom a nachádza sa na ňom už len jeden ďalší smerovník Sedlo pod Veľkým Javorníkom. (Upozornenie: Na turistických smerovníkoch sa Veľký Javorník nenachádza, je potrebné sa držať smer Malý Javorník. Nám sa podarilo zle odbočiť :D) Keď les na chvíľu ustúpi a ukazuje sa pred nami kríž, tak už tušíme, že sme dosiahli náš cieľ – Veľký Javorník. Vrchol je čiastočne zalesnený, ale poskytuje miesto na oddych a pekný výhľad smerom na Stratenec. Jeho nadmorská výška je 1.072 m n. m., čo radí Javorníky na 30.miesto (z 58) najvyšších pohorí na Slovensku. Keďže na vrchole je veľa miesta na oddych, rozhodli sme sa to využiť a dávame si menšie občerstvenie.

Začiatok túry od smerovníka Butorky
Začiatok túry
Kríž na Veľkom Javorníku

Pokračujeme ku rozhľadni na vrchu Stratenec

Dnes poobede sú hlásené búrky, ale zatiaľ tomu nič nenasvedčuje a preto po kratšej pauze pokračujeme ďalej po červenej značke ku rozhľadni na vrchu Stratenec. Chodník je zvlnený, raz mierne klesá, inokedy mierne stúpa a prekonáva niekoľko malých a nevýrazných vrcholkov bez pomenovania. Po celý čas nás zľava sprevádza les a naopak napravo máme pekný výhľad do Českej republiky. Celý úsek Veľký Javorník – Stratenec zaberie približne 40 minút. Okrem chodcov sme stretli aj pomerne veľa cyklistov, keďže tento úsek je pomerne jednoducho prejazdný aj na bicykli.

Stratenec so svojou výškou 1.055 m n. m. je len o niečo nižší ako Veľký Javorník. Na jeho vrchole sa nachádza už spomínaná rozhľadňa, posedenie, pamätník Tri Kríže. Našim cieľom je práve rozhľadňa a preto ju ideme hneď po príchode na vrchol navštíviť. Rozhľadňa na Stratenci má výšku približne 8 metrov a vedú na ňu dva naklonené rebríky. Výhľad poskytuje predovšetkým na Českú republiku, podobne ako vrchol Veľký Javorník. Na Stratenci naše putovanie končí a je čas vrátiť sa rovnakou trasou naspäť ku autu.

Stratenec – smerovník
Výhľad z rozhľadne

Celá túra je len dlhšou prechádzkou a je vhodná aj pre malé deti alebo psi. Časť trasy prechádza lesom, hrebeňový úsek Veľký Javorník – Stratenec poskytuje pekný výhľad na okolité hory v Českej republike. Od rozhľadne na Stratenci je možnosť pokračovať po červenej značke aj ďalej na Malý Javorník, ktorý leží na česko-slovenskej hranici – možno niekedy sa prejdeme aj tam.

Parametre trasy – Veľký Javorník a Stratenec

• Štart: Makov-smerovník Butorky
  • Hlavné body: Veľký Javorník (1.072 m n. m.), Stratenec (1.055 m n. m.)
  • Koniec: Makov-smerovník Butorky
  • Trasa: Makov-smerovník Butorky  -> Sedlo pod Veľkým Javorníkom -> Veľký Javorník -> Sedlo Gežov -> Stratenec -> Sedlo Gežov -> Veľký Javorník -> Sedlo pod Veľkým Javorníkom -> Makov-smerovník Butorky
  • Vzdialenosť: 8,7 km (Mapy.cz) / 11,17 km (Strava – aj so zachádzkou)
  • Stúpanie: 311 m (Mapy.cz) / 320 m (Strava)
  • Klesanie: 311 m (Mapy.cz) / 320 m (Strava)
  • Čas: 2 hodiny a 45 minút (Mapy.cz) / 2 hodiny a 10 minút (Strava – iba čas pohybu)
  • Meranie cez aplikáciu Strava (aj so zachádzkou)