Súľovské skaly – okruh cez hrad a najkrajšie vyhliadky

Súľovské skaly, ležiace neďaleko okresného mesta Bytča, sú podcelkom Súľovských vrchov. Ich najvyšším bodom je vrch Žibrid (867 m n. m.), ktorý je zároveň po Veľkom Maníne (891 m n. m.) druhým najvyšším vrcholom celého pohoria. Oblasť Súľovských skál patrí medzi turisticky veľmi obľúbené lokality na Slovensku, najmä vďaka svojim unikátnym výhľadom a skalným útvarom.

Jedna z vyhliadok na svahoch vrchola Brada

Z parkoviska až na hrebeň Súľovských skál

Našu túru začíname o 10:45 v nedeľu. Je pekné počasie a parkoviská v Súľove sú už beznádejne plné, preto sme nútení nechať auto pri ceste neďaleko obce Súľov-Hradná. Smer nám ukazuje zelená turistická značka a tiež náučný chodník rovnakej farby. Prvý úsek túry z cesty smerom ku skalnému oknu nazývanému Gotická brána je najprudší na celej trase, ale trvá len necelých 30 minút. V okolí Gotickej brány sa nachádzajú prvé vyhliadky na tomto turistickom okruhu.

Začiatok túry Súľov, parkovisko
Prvý úsek lesom
Jeden z prvých výhľadov aj s Gotickou bránou (napravo)

Súľovský hrad – zrúcanina, ktorá poskytuje nádherný výhľad

O pár metrov ďalej sme už opäť medzi stromami a pokračujeme ku Súľovskému hradu. Turistická značka nás privádza pod hrad, odkiaľ musíme pokračovať ešte niekoľko desiatok metrov úzkym a mierne exponovaným skalným terénom. V týchto miestach rátajte so zdržaním, pretože v niektorých úsekoch sa neobídu turisti a vznikajú kolóny.

Súľovský hrad bol strážny hrad nachádzajúci sa v Súľovských skalách. Vznikol asi v prvej tretine 15. storočia s cieľom ochrany neďalekej cesty. Zo stavieb sa zachovali základy budov a stopy po trámoch a kotveniach klenby vysekané v skale a nepatrné zvyšky múrov s otvormi po oknách. V dnešnej dobe je toto miesto navštevované najmä kvôli nádhernému kruhovému výhľadu na celé okolie.

Výhľad z hradu
Ďalší výhľad z hradu

Od hradu chodník prudko klesá k smerovníku Lúka pod hradom, prameň (Tento názov je mylný, pretože sa stále nachádzame uprostred lesa). V tomto bode meníme zelenú značku za červenú a pokračujeme stúpaním po svahoch vrchu Brada (816 m n. m.). V blízkostí turistického chodníka sa nachádza hneď niekoľko vyhliadok s nádherným výhľadom. Naozaj sa oplatí navštíviť takmer každú.

Instagramová jaskyňa Šarkania diera

Naša „hrebeňovka“ sa končí pri smerovníku Pod Roháčom, kde sa nachádza križovatka turistických trás. Možností pokračovať je veľa:

• zelená značka – smer Hlbocký vodopád a dedina Hlboké nad Váhom
  • červená značka – smer hrad Hričov a dedina Hričovské Podhradie
  • žltá značka – cez vrch Roháč až do Lietavskej Závadky (časť obce Lietava)
  • zelená značka – pokračovanie hrebeňovky až do sedla Patúch, odkiaľ je možnosť zísť naspäť do obce Súľov-Hradná
  • žltá značka – najkratšia spiatočná cesta do obce Súľov-Hradná, s možnosťou krátkej ale prudkej zachádzky ku Šarkanej diere

My si volíme poslednú možnosť, prudkým chodníkom po žltej značke schádzame z hrebeňa. Na malej lesnej čistinke prichádzame k smerovníku Lúka pod Roháčom, kde odbočujeme smer Šarkania diera. Chodník je prudký a v druhej polovici aj exponovaný, pretože sa tu dosť šmýka. Na trase sa nachádzajú 2 rebríky a keďže sme mali so sebou aj psa, tak sme sa rozdelili na 2 skupiny. Jedna išla pozrieť Šarkaniu dieru a druhá čakala, následne sme sa vymenili.

Šarkania diera je jaskyňa so zaujímavým (fotogenickým) otvorom. Je vyhlásená prírodná pamiatka od roku 1994, prístupná od 1.mája do 1.novembra.

Šarkania diera

Od jaskyne sa vraciame rovnakou cestou naspäť ku smerovníku Lúka pod Roháčom, odkiaľ lesnou cestičkou pokračujeme ku autu so zastávkou na obed v Kolibe pod Skalami.

Zhrnutie túry cez Súľovské skaly

Jedná sa o približne poldennú turistiku s nádhernými výhľadmi, ktorú odporúčame najmä na jeseň, pretože farba lístia dodáva tú správnu atmosféru. Okruh Súľovskými skalami tak, ako sme ho absolvovali my, je vhodný pre dospelých a väčšie deti. Celkovo je však túra vhodná pre každého vrátane domácich miláčikov, pretože exponovanejšie vyhliadky môžete jednoducho vynechať.

V prípade pekného počasia je potrebné okrem turistickej výbavy mať aj pevné nervy, pretože sa jedná o obľúbenú lokalitu a s určitosťou tu bude veľa iných turistov alebo aj lezcov.

Súľovské skaly

Parametre trasy – Súľovské skaly

• Štart: Súľov, parkovisko
  • Hlavné body: Gotická brána, Súľovský hrad, Šarkania diera
  • Koniec: Súľov, parkovisko
  • Trasa: Súľov, parkovisko -> Výhľad na Gotickú bránu  -> Súľovský hrad -> Lúka pod hradom -> Pod Roháčom -> Lúka pod Roháčom -> Šarkania diera -> Koliba pod Skalami  -> Súľov, parkovisko
  • Vzdialenosť: 8,9 km (Mapy.cz) / 11,9 km (Strava)
  • Stúpanie: 627 m (Mapy.cz) / 684 m (Strava)
  • Klesanie: 627 m (Mapy.cz) / 684 m (Strava)
  • Čas: 3 hodiny a 45 minút (Mapy.cz) / 3 hodiny a 10 minút (Strava – iba čas pohybu)
  • Meranie cez aplikáciu Strava
  • Mapa našej trasy podľa Mapy.cz

Pozn. Niektoré fotky v článku nám poskytol Juraj Janik. Za túto pomoc mu Ďakujeme!

About Post Author

Zanechať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Jedna myšlienka “Súľovské skaly – okruh cez hrad a najkrajšie vyhliadky”