Zrúcanina hradu Zniev a Chlieviská – najvyšší bod pohoria Žiar

Žiar je pomerne neznáme pohorie ležiace neďaleko Turčianskych Teplíc. My sme sa sem vybrali vďaka našej výzve Koruna Slovenska, kde zdolávame najvyššie vrchy každého pohoria.

Peknou lesnou cestou stúpame smerom ku hradu Zniev

Východiskovým bodom pre našu túru je obec Kláštor pod Znievom. Začíname pri miestnom cintoríne, odkiaľ sa presúvame po zelenej značke do lesa. Hneď na začiatku míňame kalváriu, kam smeruje niekoľko nielen domácich turistov. Chodník v lese najprv krátko prudšie stúpa a následne vedie po zvážnici popod súkromnú strelnicu.

Začiatok kalvárie, zvyšok sa nachádza mimo zelenej turistickej značky
Vľavo kalvária, rovno hrad Zniev

Za strelnicou je opäť prudké stúpanie, kde pomerne rýchlo naberáme výškové metre a potom prichádza niekoľko serpentín. Chodník nás privádza k oddychovému miestu nazývanému Božie muky s lavičkami a náboženskými obrazmi. Nad týmto posedením obchádzame prvé skalné útesy s malou jaskyňou, okolo ktorých je chodník strmý. Tesne nad skalami sa nachádza Kláštorská vyhliadka, z ktorej pekne vidíme Kláštor pod Znievom aj s miestom, kde parkujeme. Na pohľad vyzerá, že sme prešli už dlhý kus cesty. Okrem vyššie spomínanej obce je odtiaľto výhľad ešte na Turčiansku kotlinu a časť Veľkej Fatry.

Božie muky
Kláštorská vyhliadka

Neznačeným chodníkom na Chlieviská – najvyšší bod pohoria Žiar

Od vyhliadky pokračujeme pár minút po turistickej značke a tesne pod druhou jaskyňou (asi 5 min od hradu Zniev) sa odpájame na neznačený chodník, ktorý by nás mal priviesť na najvyšší bod pohoria. Najprv je chodník relatívne slabo rozpoznateľný a vedie popod skalné bralá, ale potom prichádzame na širokú poľnú cestu. Na tento úsek odporúčame mať so sebou offline mapy v mobile. Vďaka týmto mapám sme zistili, kedy máme odbočiť z cesty do lesa a opäť hľadať nejaký chodník. Rýchlo sme si všimli, že niektoré stromy sú označené oranžovou farbou a aj keď netušíme, aký je naozajstný zámer, tak nám tieto značky ukázali dobre vychodený chodník.

Široká poľná (lesná) cesta

Po dlhšom čase konečne opäť stúpame. Celý čas sledujeme offline mapy, pretože sa tu nachádzame pravdepodobne jediní ľudia široko-ďaleko. Po niekoľkých minútach dosahujeme neznačený vrchol, kde je potrebné odbočiť v pravo a po krátkom klesaní prichádza na rad záverčené stúpanie na vrchol.

Chlieviská (1.024 m n. m.) sú najvyšším bodom pohoria Žiar. Ležia v jeho severnej časti asi 10 kilometrov od mesta Turčianske Teplice. Na vrchole sa nachádza smerovník s názvom Chlieviská a popisom, že sa jedná o najvyšší bod pohoria. Výhľad z vrchola je nulový, kryjú ho okolité stromy.

Vrchol
Vrcholová tyčka – Chlieviská
„Výhľad“ z vrchola

Na záver navštívime aj hrad Zniev

Po menšom občerstvení sa vraciame rovnakou trasou naspäť na zelenú turistickú značku (Pozn. celý úsek mimo turistickej značky nám zabral približne 90 minút), na ktorú sa pripájame pri jaskyni. O minútu neskôr už sedíme pod hradom Zniev, ale skôr ako navštívime túto zrúcaninu, ideme pozrieť na vrchol Zniev, ktorý je odtiaľto podľa smerovníka 7 minút.

Zniev (985 m n. m.) je tretí najvyšší vrch pohoria Žiar a zároveň jeho najsevernejší masív. Ponúka nádherný výhľad na Kľak, tiež vidno Chlieviská, južné časti Veľkej Fatry a aj Turčianskej kotliny.

Druhá jaksyňa
Priamo pod hradom
Výhľad na Malú Fatru, pekne vidno Kľak
Turčianska kotlina, južná časť

Pokochali sme sa výhľad a teraz už smerujeme na hradu Zniev, kde sa zastavíme na záver našej túry. Potom nás už čaká len zostup po zelenej značke naspäť do Kláštora pod Znievom.

Hrad Zniev je zrúcanina na vápencovom vrchu Zniev vo výške takmer 500 m nad obcou Kláštor pod Znievom. Z hradu dnes ostali veľmi poškodené základy budov a stavieb v hornom hrade, viditeľné sú len nepatrné zvyšky murív prerastené vegetáciou. Ponúka však pekný výhľad smeromm na Turčiansku kotlinu a Veľkú Fatru.

Zvyšky hradu Zniev
Výhľad z hradu do Turčianskej kotliny

Zhrnutie túry na hrad Zniev a Chlieviská

Samotná túra z Kláštora pod Znievom na hrad je pomerne jednoduchá s niekoľkými prudkými úsekmi. Vhodná je takmer pre každého, cestou sme stretávali všetky vekové kategórie. Okrem výhľadov musíme spomenúť aj les, ktorý pôsobí veľmi príjemne.

Pre výstup na Chlieviská odporúčame si trasu doma naštudovať a mať so sebou offline mapy. My sme sa po ceste aj hlasnejšie rozprávali, aby sme dali o sebe vedieť zvieratám, ktoré sa mohli pohybovať v našom okolí. Samotný vrchol hodnotíme kvôli nulovému výhľadu ako nezáživný, ale aspoň máme nový zápis do Koruny Slovenska 🙂

Zniev, vrchol

Parametre trasy – Hrad Zniev & Chlieviská

• Štart: Kláštor pod Znievom, cintorín
  • Hlavné body: Hrad Zniev, Chlieviská
  • Vedľajší bod: Zniev
  • Koniec: Kláštor pod Znievom, cintorín
  • Trasa: Kláštor pod Znievom, cintorín -> Kláštorská vyhliadka -> Druhá jaskyňa -> Chlieviská -> Druhá jaskyňa -> Hrad Zniev, smerovník -> Zniev, vrchol -> Hrad Zniev -> Kláštor pod Znievom, cintorín
  • Vzdialenosť: 11,15 km (Strava)
  • Stúpanie: 679 m (Strava)
  • Klesanie: 679 m (Strava)
  • Čas: 2 hodiny a 55 minút (Strava – iba čas pohybu) / 3 hodiny a 25 minút (Strava – celkový čas)