Okolo Hincovych plies na Kôprovský štít

Dnes sa spolu vyberieme od Štrbského plesa smerom ku najväčšiemu plesu v rámci slovenskej časti Vysokých Tatier (Veľké Hincovo pleso) a odtiaľ až na Kôprovský štít.

Približne o pol desiatej začíname našu trasu z TEŽ Štrbské pleso, okolo zrúcaniny bývalého liečebného domu Helios pokračujeme mierne strmým chodníkom ku Popradskému plesu. Cesta nám zabrala približne hodinu, ideme si sadnúť na lavičky pred Majláthovu chatu, kde si dáme malé občerstvenie pred pokračovaním ďalej. V minulom článku som spomínal, že sa nám podarilo na Rainerovej útulni kúpiť knížku s tatranskými chatami, kde zbierame razítka. Pri Popradskom plese sa nachádzajú rovno 2 chaty – Chata pri Popradskom plese a Majláthova chata. Obidve sme už síce tento rok navštívili, ale ešte nám chýbajú razítka, takže túto zastávku využime na to, aby sa to zmenilo.

Popradské pleso je pleso v Mengusovskej doline. Má rozlohu 6,88 ha , hĺbku 17 m a nachádza sa v nadmorskej výške 1 494,3 m n. m. Popradské pleso je svojou rozlohou štvrté najväčšie jazero. Neďaleko plesa je Symbolický cintorín obetiam Vysokých Tatier.

Popradské pleso

Majláthova chata (1 494 m.n.m.) sa nachádza na brehu plesa v blízkosti chaty pri Popradskom plese, priamo pod príjazdovou cestou. Je tak jednoducho dostupná po značených chodníkoch i asfaltovej ceste, vedúcej k plesu od zastávky Popradské pleso na TEŽ.

Chata pri Popradskom plese (v minulosti známa ako Chata kpt. Morávku) je horská chata situovaná do malebného prostredia Popradského plesa (1 494 m. n. m.). Chata bola založená v roku 1956, v súčasnosti sa stretávame aj s názvom Horský hotel Popradské pleso. Ku chate vedie aj asfaltová cesta, ktorá je otvorená pre ubytovaných hostí.

Chata pri Popradskom plese

Je čas pokračovať ďalej. Najprv sa ale musíme vrátiť asi 200 metrov naspäť ku rázcestníku nad Popradským plesom, odtiaľ sa vydávame po modrej značke smerom ku rázcestiu nad Žabím potokom. Až po toto miesto chodník stále stúpa len mierne. Teraz máme na výber pokračovať doľava po modrej značke alebo sa vydať doprava po červenej. Dnes si vyberáme prvú možnosť, doľava po modrej. Červená značka vedie na najvyššie položenú chatu v Tatrách – chatu pod Rysmi a ďalej až na najvyšší vrchol Poľska – Rysy. Naša modrá značka nás zavedie ku Hincovym plesám. Chodník začína prudko stúpať, objavujú sa aj prvé serpentíny. Pocitovo mi táto časť príde najprudšia na celej dnešnej trase a keďže sa nikam neponáhľame, tak si môžme dať pár minút oddych. Za hodinu a pol od Popradského plesa sa pred nami otvára rovina medzi okolitými vrcholmi. Nachádzajú sa tu Veľké a Malé Hincovo pleso, okrem nich ešte pár ďalších malých pliesok. Je čas obeda a tak sme si našli miesto na brehu Veľkého Hincovho plesa, kde sa môžeme v kľude najesť a oddýchnuť si. Po ceste stretávame veľa ľudí, pretože aktuálne prebieha výzva Doby Tatry, kde ľudia majú zdolať 6 vrcholov, medzi ktoré patrí aj Kôprovský štít. Pri plesách je však veľký priestor a preto sa tá masa ľudí rozpŕchne a v našom okolí nie je veľa ľudí. Na tomto mieste by som mohol spomenúť aj to, že dnes nie sme na túre len dvaja, ale pridala sa k nám aj Ivkina sestra Miška. Takže im ukazujem, kam pokračuje naša cesta a aj samotný vrchol, ktorý je už pekne vidno.

Veľké Hincovo pleso je pleso v Hincovej kotline. Je to najväčšie a najhlbšie pleso v slovenskej časti Vysokých Tatier a na Slovensku. Má rozlohu 20,08 ha s maximálnou hĺbkou takmer 54 metrov. Nachádza sa v nadmorskej výške 1 946 m.n.m a jeho hladina býva pokrytá ľadom priemerne 270 dní v roku.

Pred nami je úsek od plies do Vyšného Kôprovského sedla, ktorý vyzerá pomerne prudko, ale z mojich minulých návštev Kôprovského štítu si pamätám, že ubehne najrýchlejšie. Tak je tomu aj teraz, aspoň teda z môjho pohľadu, za necelú polhodinku už sedíme v sedle a pozeráme na plesá pod nami.

Hurá na záverečnú pasáž zo sedla na vrchol. V tomto úseku už niektorí turisti využijú niekoľkokrát aj ruky. Trvá nám to skoro 50 minút, pretože chodník je úzky a je tu veľa ľudí. Niekedy musíme zastaviť aj na dlhšiu dobu a pustiť ľudí, ktorí sú už na ceste späť. Nám to však nevadí, aspoň sme si oddýchli a bezpečne sme sa dostali na vrchol, kde sme si našli svoje miesto a už sedíme, pijeme vodu a samozrejme fotíme.

Kôprovský štít (2 363 m.n.m.) je prvý výrazný vrchol v rázsoche vybiehajúcej z Čubriny. Vrch je hojne navštevovaný a je z neho krásny kruhový výhľad.

Z vrcholu môžeme vidieť smerom na juhozápad v diaľke vrchol Kriváňa, smerom na severozápad Nižné a Vyšné Temnosmrečinské pleso a pri pohľade na východ až juhovýchod Hincove plesá, okolo ktorých sme sem prišli a tiež Mengusovské sedlo, ktoré je dostupné turistickou značkou z poľskej strany.

• Štart: TEŽ Štrbské pleso
  • Cieľ: Kôprovský štít
  • Celá trasa: TEŽ Štrbské pleso -> bývalý liečebný dom Helios -> Popradské pleso -> Veľké Hincovo pleso -> Vyšné Kôprovské sedlo -> Kôprovský štít
  • Vzdialenosť: 9,7 km
  • Prevýšenie: 1 140 m
  • Čas: približne 4 a pol hodiny
  • Mapa celej trasy na Kôprovský štít

Celá cesta na vrchol aj so všetkými zastávkami nám trvala približne 4 a pol hodiny. Naspäť sme sa vrátili presne tou istou trasou, avšak už iba s jednou zastávkou a to pri Popradskom plese.

Kôprovský štít – vrcholovka

About Post Author

Zanechať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

2 komentáre “Okolo Hincovych plies na Kôprovský štít”