Bystrická cyklomagistrála je cyklochodník, ktorý sa nachádza v Bystrickej doline na Kysuciach. Dobudovaný bol v októbri 2012 a jeho celková dĺžka je približne 20 kilometrov.
Cyklochodník začína v meste Krásno nad Kysucou a končí v dedine Nová Bystrica, pričom prechádza aj ďalšími obcami – Zborov nad Bystricou, Klubina a Stará Bystrica. Trasa je značená červenou cykloznačkou a takmer celý čas ju sprevádza aj rieka Bystrica (prítok Kysuce). Bystrická cyklomagistrála má priemerný sklon len 1,34%, takže sa jedná o trasu vhodnú pre každého cyklistu. Je to vhodná voľba na víkendové „vyvetranie sa“ pre celú rodinu.
Zaujímavosti na Bystrickej cyklomagistrále
V blízkosti cyklotrasy sa nachádza aj niekoľko zaujímavých miest, medzi ktoré patria napríklad Kameňolom Klubina alebo rozhľadňa Bobovec nad Starou Bystricou. V Starej Bystrici ešte na chvíľu ostaneme, oplatí sa spraviť si menšiu obchádzku a navštíviť miestne námestie, na ktorom nájdeme ekvivalent Pražského orloja – Slovenský orloj. Celé námestie je prerobené a vytvára príjemnú atmosféru. V horúcich letných mesiacoch je výbornou voľbou aj návšteva zmrzlinárne, v okolí námestia ich nájdeme hneď dve.
Poďme ale naspäť na cyklotrasu. Odbočka do centra Starej Bystrice sa nachádza približne na 13. kilometri a priamo pri nej sa nachádza aj jedno z mála občerstvení priamo pri cykloceste – Bufet Slezáčik. Takmer vždy sa tu zastavíme na občerstvenie, alebo aspoň na radlera. Bystrická cyklomagistrála pokračuje ďalej pozdĺž Starej Bystrice až do Novej Bystrice, kde oddelený cyklochodník od cesty pre autá končí. Z tohto bodu sa však dá pokračovať viacerými smermi, my si spomenieme dva.
Kam ďalej?
Prvá možnosť je pokračovať po červenej cykloznačke po hlavnej ceste až do Vychylovky (miesta časť Novej Bystrice). Vo Vychylovke sa nachádza múzeum Kysuckej dediny, čo je vlastne skanzen, ktorý vznikol v roku 1972. Môžeme tu nájsť drevenice, ktoré slúžia ako pamiatka ľudovej architektúry z obcí Riečnica a Harvelka, ktoré zanikli kvôli výstavbe vodnej nádrže Nová Bystrica alebo tiež úzkokoľajnú lesnú železnicu s úvraťovým systémom.
Druhá možnosť je pokračovať ku vyššie spomínanej vodnej nádrži Nová Bystrica. Sem nevedie už značená cyklocesta, ale len klasická cesta pre autá, avšak s minimálnou premávkou. Pri tejto variante je potrebné upozorniť, že v záverečnom úseku sa nachádza pomerne prudký kopec. Vodná nádrž Nová Bystrica bola postavená v rokoch 1983-1989, vznikla prehradením toku Bystrice 55 metrov vysokou hrádzou a slúži ako zásobáreň pitnej vody. Materiál na túto hrádzu bol získaný z lomu Klubina, ktorý sme dnes už tiež spomínali. Z hrádze je pekný výhľad smerom dole do dediny, ale tiež možno odtiaľto pozorovať ikonu Malej Fatry – Veľký Rozsutec.
Tip pre zdatných cyklistov: Okolo celej vodnej nádrže vedie cyklotrasa značená modrou značkou. Mapu cyklotrasy nájdeš TU.
Vodná nádrž Nová Bystrica V pozadí Veľký Rozsutec
Bystrická cyklomagistrála – zhrnutie
Návšteva Bystrickej cyklomagistrály je ideálna voľba pre aktívne strávenie víkendu alebo voľného dňa. Celá trasa je pekne upravená, nachádzajú sa tu aj informačné tabule o všetkom, čo sa dá nájsť v okolí.
- Trasa Krásno nad Kysucou – Nová Bystrica zaberie čistého času približne 1 a pol hodiny.
- Spiatočná trasa Nová Bystrica – Krásno nad Kysucou je celý čas mierne z kopca a preto zaberie približne len 1 hodinu.
Jedna myšlienka “Bystrická cyklomagistrála – aktívne trávenie voľného času”