Nočný výstup na Kriváň

Kriváň

Myšlienka ísť na východ slnka na Kriváň vznikla niekedy minulý týždeň. Oslovili sme kamarátov a podarilo sa nám nazbierať akurát 5 ľudí do jedného auta. Riešilo sa viacero variant, ako tento výstup absolvovať. Nakoniec vyhrala možnosť vyštartovať o 10 večer z domu, zaparkovať na parkovisku Tri Studničky a okolo pol 1 ráno začať šľapať.

Čo si vziať na nočný výstup so sebou?

Okrem štandardných vecí na letnú turistiku v Tatrách sme mali so sebou navyše:

• hrubá teplá bunda
  • zimná čapica a rukavice
  • čelovka
  • baterka
  • píšťalka
  • niečo na sedenie (v prípade, že vyjdeme na vrchol skôr, ako bude východ slnka)

Teplota o pol 1 ráno (26.7.) na parkovisku Tri Studničky bola približne 11 stupňov. Vietor začal fúkať až nad rázcestím v Krivánskom žľabe, kde sa stretávajú chodníky z Troch Studničiek a zo Štrbského plesa. Na vrchole bola teplota okolo 3-4 stupňov.

Nočná obloha nad Kriváňom
Nočná obloha

Nočný výstup na Kriváň

Náš výstup začíname niekoľko minút pred 1 hodinou ráno na parkovisku Tri Studničky. Začiatok trasy výstup veľmi nepripomína, pretože chodník klesá až po rázcestie Tri Studničky (Stará horáreň). Tu sa však sklon mení a začíname stúpať. Prvá časť trasy prechádza lesom, kde je možný stret so zvieratami, preto sme poctivo celý čas viedli konverzácie a občasne aj zapískali na píšťalku. V lese je viditeľnosť takmer nulová a preto je potrebné mať kvalitnú čelovku, prípadne baterku. Z chodníka je možnosť odbočiť k partizánskemu bunkru. My sme túto možnosť nevyužili, pretože sme sa snažili, čo najskôr vystúpať nad úroveň lesa a pri ceste späť sme už chceli dať oddýchnuť nohám a chrbtom. Počas nočnej cesty lesom sme zviera v našom okolí počuli len 1-krát. Nevieme, čo to bolo a sme radi.

Postupne stromy vystriedala kosodrevina a nám sa otvorili výhľady na nádhernú nočnú oblohu a tiež vidíme rozsvietené mestá a miesta pod nami. Pásmo kosodreviny sa pri trase na Kriváň prekonáva v siedmych serpentínach, na ktorými pokračuje dlhý traverz (s miernym stúpaním) až ku rázcestiu v Krivánskom žľabe.
Na poslednej serpentíne si dávame prvú väčšiu pauzu, vyťahujeme statív a vznikajú prvé fotky nočnej oblohy.
V tomto úseku už vidíme viaceré svetlá čeloviek pod nami a teda zisťujeme, že dnes pri východe slnka na Kriváni určite nebudeme len my piati. Techniku balíme naspäť do ruksaku a pokračujeme až k rázcestiu, kde si dávame druhú väčšiu prestávku na fotenie. Podľa fotiek zisťujeme, že už čoskoro sa začne rozvidnievať, aj keď voľným okom sa nám zdá stále čierno-čierna tma.

Od rázcestia v Krivánskom žľabe začína záverečný úsek výstupu na Kriváň. Jedná sa o najťažší úsek, kde je potrebné používať aj obe ruky a preto v tejto časti je vhodné mať čelovku a nie baterku. Odporúčame si chvíľu oddýchnuť pri rázcestí a na tento úsek sa vydať až po načerpaní nových síl. Neďaleko od smerovníka chodník už vedie po hrebeni a teda začína aj fúkať, čo však pre nás znamená príjemné osvieženie. Približne okolo 4:10 je už viditeľnosť dobrá a používanie čelovky stráca zmysel. Kríž na vrchole Kriváňa sa nám podarilo dosiahnuť o pol 5 ráno.

Ďalší turisti, ktorí idú na východ slnka

Východ slnka

Východ slnka má byť podľa internetu o 5:03, máme teda 30 minút na prezlečenie suchých vecí a občerstvenie. Na vrchol sme vystúpili dnes ako prvá skupina, avšak úplne prví tu nie sme, pretože pár ľudí na Kriváni nocovalo. Smerom na východ od nás vidíme mraky, ktoré nám dávajú najavo, že ideálny východ slnka neuvidíme. Nemôžeme však tvrdiť, že by nebol žiadny, pretože Slnko na nás pomedzi oblaky vykukovalo a zase sa schovávalo, takže sme videli asi 5 čiastočných východov slnka.

Okolo 5:45 sa balíme a vydávame sa na zostup. Trasa z Kriváňa naspäť na Tri Studničky nás vyčerpala oveľa viac ako výstup, pretože už na nás doľahla únava z nedostatku (žiadneho) spánku. Po 4 hodinách sa nám podarilo dokráčať k autu a ísť konečne domov sa vyspať.

Zhrnutie – Odporúčame východ slnka na Kriváni?

Východ slnka na akomkoľvek vyššom štíte v Tatrách jednoznačne odporúčame, pretože sa jedná o pekný zážitok. Okrem samotného východu je úžasné sledovať aj nočnú oblohu počas výstupu.

Zároveň však chceme upozorniť na pár dôležitých vecí, ktoré je podľa nás potrebné dodržať:

• dobrá výbava – teplé oblečenie, ochrana pred dažďom, poriadne svetlo
  • poistenie do hôr
  • ísť v skupine
  • poriadne si overiť počasie na viacerých stránkach (shmu, meteoblue, appka Idem hore)
  • vybrať si štít, na ktorom ste už boli počas dňa a trasu máte ešte aspoň čiastočne v pamäti

Parametre trasy

• Štart: Parkovisko Tri Studničky
  • Hlavný bod: Kriváň (2.494 m n. m.)
  • Cieľ: Parkovisko Tri Studničky
  • Trasa: Parkovisko Tri Studničky -> Tri Studničky (Stará horáreň) -> Rázcestie v Krivánskom žľabe -> Kriváň -> Rázcestie v Krivánskom žľabe -> Tri Studničky (Stará horáreň) -> Parkovisko Tri Studničky
  • Vzdialenosť: 13,1 km
  • Stúpanie: 1.575 m
  • Klesanie: 1.575 m
  • Čas podľa Mapy.cz : 7 hodín
  • Meranie cez aplikáciu Strava
  • Mapa našej trasy na Kriváň
Vrcholovka na Kriváni

Páčil sa ti tento článok a hľadáš viac inšpirácie na turistiku nielen vo Vysokých Tatrách? Prečítaj si aj iné články v našej sekcii Turistika na Slovensku.

About Post Author

Zanechať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Jedna myšlienka “Nočný výstup na Kriváň”