Okruh cez Lysec vo Veľkej Fatre

Lysec – vrcholovka

Stúpanie po studenej severnej strane

Pohorie Veľká Fatra sa delí na 7 podcelkov: Bralná Fatra, Hôľna Fatra, Lysec, Revúcke podolie, Šiprúň, Šípska Fatra a Zvolen. Našim cieľom je vrchol Lysec, podľa ktorého je pomenovaný celý jeden podcelok.

Chodníkov, ktoré vedú na Lysec je niekoľko, my začíname na parkovisku v Jasenskej doline pri smerovníku Chata Lysec. Celá naša výstupový trasa vedie po modrej značke. Prvých 500 metrov je prechádzka širokou cestou, no potom nás šípka na strome prevádza malou lávkou ponad potok a nasleduje nekonečné prudké stúpanie po vedľajšom hrebeni medzi Jasenskou a Halmesovskou dolinou.

Na Lysec stúpame jeho severozápadným ramenom, okolité kopce a stromy bránia prieniku akýchkoľvek slnečných lúčov. Nemeniaci sa prudký sklon chodníka však zabezpečuje, že zima nám rozhodne nie je. Zhruba v polovici stúpania sa nachádza menšia čistinka so smerovníkom Grúň, kde si dávame dlhšiu pauzu a užívame si prvý aspoň čiastočný výhľad.

Grúň – smerovník
Výhľad z Grúňa

Z Grúňa opäť stúpame rovnako prudko ako doteraz, až konečne začnú pomedzi stromy presvitať slnečné lúče, čo symbolizuje blížiaci sa vrchol. O pár minút už skutočne stojíme na vrchole a môžeme sa kochať výhľadom. V lese bolo bezvetrie, tu naopak silno fúka a preto väčšinu času radšej trávime mierne pod vrcholom v závetrí.

Výhľad na sever Turca
Ďalší výhľad počas stúpania
Takmer na vrchole

Jedna z dominánt týčiacich sa nad Turcom

Lysec (1.381 m n. m.) je druhý najvyšší vrchol podcelku Lysec, najvyšším bodom je Kľak (1.394 m n. m.) – menovník ikonického kopca v Malej Fatre. Lysec leží vo vedľajšom hrebeni Veľkej Fatry smerujúcom do Turčianskej kotliny. Výhľad z jeho vrchola je od Západných Tatier a dokonca aj Kriváňa, cez najznámejšie veľkofatranské vrcholy Rakytov, Ploská, Borišov alebo Ostredok až po malofatranský Kľak. Lesný porast zakrýva celú severnú a severozápadnú časť, kde by sme videli Krivánsku Malú Fatru.

Smerovník na vrchole
Výhľad smerom na Západné Tatry a Kriváň
Veľká Fatra (rozoznateľné vrchy – Rakytov, Čierny kameň, Ploská alebo Borišov)
Výhľad smerom na juh (napravo vzadu masív Tlstej)
Pohľad na Turiec a zároveň aj smer našej zostupovej trasy

Silný vietor nám však bráni zdržať sa tu dlhšie a pomaly pokračujeme v našom okruhu naspäť ku autu. Z vrcholu sa vydávame nezalesneným hrebeňom po žltej značke smer Medzijarky. Postupne sa začína odkrývať výhľad na Martinky a Minčol, neskôr aj na južné vrchy Krivánskej Malej Fatry – Suchý, Biele skaly alebo Stratenec. Identifikácia týchto kopcov je však pomerne zložitá, pretože dnes sú malofatranské vrchy zahalené oblakmi.

Žltá značka následne opúšťa hrebeň a vedie nás do lesa po južnom svahu, kde oproti „nehostinnému severu“ nás netrápi zima ani ľad, ale blato. Po počiatočnom prudkom zostupe prichádzame na takmer rovnú širokú cestu, kde zvyšujeme tempo a blížime sa k smerovníku Medzijarky. Od tohto smerovníka vedie zelená značka naspäť do Jasenskej doliny, my však volíme skratku. Tesne pred smerovníkom Medzijarky, pri hornej stanici vleku, odbočujeme vpravo na zjazdovku, ktorá nás privádza priamo na parkovisko k autu.

Začíname zostup s výhľadom na Martinky
Opúšťame značku (značka vedie vľavo, my odbočujeme vpravo dole kopcom)
Výhľad zo zjazdovky na Krivánsku Malú Fatru

Zhrnutie túry cez Lysec

Z Jasenskej doliny sa jedná o prudký výstup bez oddychových častí. Jediná šanca ako nabrať nové sily je zastaviť a vydýchať sa. Navyše sa jedná o severnú stranu tohto kopca, takže tu aj počas teplých dní môže byť v celku chladno a preto odporúčame si so sebou zobrať vždy vrstvu oblečenia na zateplenie.

Samotný vrchol Lysec ponúka pekný výhľad, najmä Kriváň sa týči pod svojim najznámejším uhlom, takže je veľmi ľahko identifikovateľný. Na vrchole sme však nevydržali dlho kvôli silnému vetru, v lete sa ale môže jednať o príjemné osvieženie.

Naša zostupová trasa smerom na Medzijarky ponúkla pekný výhľad na Lúčanskú Malú Fatru a vlastne celý región Turiec. Aj tu sa nájdu prudké úseky, ktoré sa však striedajú s takmer úplnými rovinami. Pri záverečnom úseku po zjazdovke je v prípade dobrého počasia vidieť aj Krivánsku Malú Fatru.

Parametre trasy – Lysec

• Štart: Parkovisko (smerovník Chata Lysec)
  • Hlavný bod: Lysec (1.381 m n. m.)
  • Koniec: Parkovisko (smerovník Chata Lysec)
  • Trasa: Parkovisko  -> Grúň -> Lysec -> Medzijarky (horná stanica lyžiarskeho vleku) -> Parkovisko
  • Vzdialenosť: 10,4 km (Strava)
  • Stúpanie: 859 m (Strava)
  • Klesanie: 859 m (Strava)
  • Čas: 3 hodiny a 10 minút (Strava – iba čas pohybu)
  • Meranie cez aplikáciu Strava

Mapy.cz nedokážu nasimulovať presne našu trasu, pretože neponúkajú možnosť zísť po zjazdovke. Rozhodli sme sa preto len do mapy nižšie zakresliť šípky, ktoré na mapovom podklade ukazujú smer a trasu našej túry.

Dodatok – Bonus

V regióne Turiec sa nachádza množstvo malých rozhľadní. Jedna z nich bola hneď pri ceste, tak sme sa zastavili ju obzrieť.