Hrebeňom Lúčanskej Fatry – od Hornej lúky po Martinky

Intro a stúpanie na hrebeň

Takmer celý minulý týždeň bolo výborné počasie na turistiku. Nám sa však podarilo dostať do hôr až tento utorok, na kedy už zďaleka nehlásili tak dobré počasie. Naším dnešným cieľom bude južná časť pohoria Malá Fatra.

Lúčanská Fatra, ako sa táto časť pohoria nazýva, je zo severu ohraničená riekou Váh a z juhu Fačkovským sedlom. Medzi jej najznámejšie vrcholy patria Kľak, Minčol, Polom, Krížava alebo Veľká lúka, ktorá je zároveň najvyšším bodom tejto časti Malej Fatry.

Hore – pravou, dole – ľavou

Auto parkujeme pod pozostatkami Kuneradského zámku a vydávame sa po zelenej turistickej značke, ktorá nás dovedie až na hlavný hrebeň. Predpovede počasia sa nemýlili. Nad nami sa nachádzajú mraky a hmla, cez ktoré neprejdú slnečné lúče. Úsek od auta je najprudší na našej dnešnej trase a preto nám chladné počasie nevadí.

Postupne ako naberáme nadmorskú výšku, tak začína pribúdať aj sneh s ľadom. V týchto pasážach nám pomáhajú palice a tiež by sa hodili mačky (protišmykové návleky), ktoré sa mi však zatiaľ nechce vyťahovať z ruksaku. Na dnes hlásili aj silnejší vietor, celá táto časť ale vedie lesom, takže tu sme pred vetrom chránení.

Hlavným hrebeňom po diaľkovej trase E3

Čoskoro sa pred nami objavuje smerovník Pod Hornou Lúkou, čo pre nás znamená, že sme práve dosiahli hlavný hrebeň. Okrem tabuľky nás víta aj oveľa silnejší vietor. Od tejto značky nám to trvá na dnešný prvý vrch – Horná lúka (1.299 m n. m.) približne 10 minút. Samotný vrchol už nie je krytý stromami, fúka tu nepríjemný studený vietor a navyše výhľad je stále nulový, takže sa tu nezdržiavame a pokračujeme ďalej.

Chodník opäť mierne klesá a my sa vraciame naspäť do lesa, ktorý pripomína zasneženú rozprávkovú krajinu. Tieto úseky si veľmi užívame a následne začíname stúpať smerom k najvyšším vrcholom Lúčanskej Fatry. Tým prvým pre nás je Veterné (1.441 m n. m.), ktoré nezostáva nič dlžné svojmu názvu a dlhšia prestávka na jeho vrchole nie je možné. Pokračujeme ďalej cez kosodrevinu a keďže nasledujúce vrcholy sú veľmi blízko seba, už o necelých 15 minút stojíme na vrchole Vidlica (1.466 m. n. m.).

On the top of the world Lúčanská Fatra

O ďalších 10 minút prichádzame na najvyšší vrch Lúčanskej Malej Fatry. Veľká lúka (1.476 m n. m.) leží v centrálnej časti v oblasti nazývanej Martinky, ktoré sú zároveň známym lyžiarskym strediskom. Vrchol podľa Wikipédie poskytuje dobrý kruhový výhľad, náš kruh má však polomer menší ako 30 metrov. Čo si však nemôžeme nevšimnúť je vysoký vysielač, ktorý sa z hmly vynoril len niekoľko metrov vedľa nás. Je to jeden z dvoch vysielačov v okolí, ktoré vidno aj z veľkej diaľky. Ten druhý sa nachádza hneď na vedľajšom vrchu Krížava (1.457 m n. m.), na ktorý sme dorazili doslova za pár sekúnd/minút.

Značnú časť vrcholovej plošiny zaberá areál vysielacieho strediska Krížava, na východných svahoch sa nachádza lyžiarske stredisko Winter Park Martinky. Málokto vie, že Krížava je vďaka pracovisku pre riadenie letovej prevádzky známa v celej Európe.

Wikipédia

Na Krížave sa naša dnešná túra končí. Teraz nás čaká cesta naspäť, ktorá vedie opať cez Veľkú lúku, Vidlicu až po Veterné, kde po žltej značke prudko schádzame ku autu. Krížava je pre mňa bod zlomu, kde som sa rozhodol (ma ukecali) vyskúšať mačky, pretože ich mám už rok a ešte som ich nepoužil. Na hrebeni mi moc nepomohli, cesta dole kopcom po primrznutých úsekoch však bola s nimi oveľa jednoduchšie. Preto môžem napísať, že na túto túru s dnešnými podmienkami sa Vám oplatí pribaliť si turistické paličky a mačky s malými hrotmi.

Zhrnutie – Lúčanská Fatra

Výstup na hrebeň ako aj zostup z neho do Kuneradu viedli pomerne prudkými úsekmi, kde sa v ich horných častiach dali dobre využiť nižšie mačky a samozrejme paličky. Výhľady z hrebeňa hodnotiť nemôžem, pretože sme nič nevideli 😀 Zasnežené úseky na hrebeni, ktoré viedli cez les alebo kosodrevinu však vyzerali ako s rozprávky, rozhodne aj takéto počasie malo čo do seba. Je potrebné tiež rátať so silným vetrom najmä na vrcholoch, kde sa nedá moc zdržiavať, pretože za chvíľu Vám bude zima. Musím sa tu ešte niekedy vrátiť a vystihnúť inverziu 🙂

Parametre trasy – hlavným hrebeňom Lúčanskej Fatry

• Štart: Kuneradský zámok
  • Hlavné body: Horná lúka, Veterné, Vidlica, Veľká lúka, Krížava
  • Koniec: Kuneradský zámok
  • Trasa: Kuneradský zámok -> Pod Hornou lúkou -> Horná lúka -> Veterné -> Vidlica -> Veľká lúka -> Krížava -> Veterné -> Kuneradský zámok
  • Vzdialenosť: 19,4 km (Mapy.cz) / 19,7 km (Strava)
  • Stúpanie: 1100 m (Mapy.cz) / 1045 m (Strava)
  • Klesanie: 1100 m (Mapy.cz) / 1045 m (Strava)
  • Čas: 8 hodiny a 20 minút (Mapy.cz) / 4 hodiny a 20 minút (Strava – čas pohybu) / 6 hodín (Strava – celkový čas)
  • Meranie cez aplikáciu Strava
  • Mapa našej trasy podľa Mapy.cz

Pozn.: Fotografom na tomto výlete bol Miloš Maxian. Za poskytnutie foto mu Ďakujeme!