Kykula (Trojak) – jedna z mnoha

Keby sme hľadali najviac frekventované názvy kopcov na Slovensku, tak pomenovanie Kykula alebo Kykuľa by sa určite umiestnilo veľmi vysoko. Kopcov s týmto názvom je najviac pravdepodobne na Kysuciach, nižšie spomeniem len niektoré z nich.

• Kykula (1.087 m n. m.) – Kysucké Beskydy – na slovensko-poľských hraniciach neďaleko Oščadnice
  • Kykula (845 m n. m.) – Jablunkovské medzihorie – na slovensko-poľských hraniciach neďaleko Skalitého
  • Kykula (826 m n. m.) – Kysucké vrchovina – pri obci Lodno
  • Kykala (730 m n. m. – odhad) – Javorníky – pri meste Krásno nad Kysucou
  • Kykula (615 m n. m.) – Moravsko-sliezske Beskydy – neďaleko Čadce
Panoráma z vrchola Kykule

Kykula alebo Trojak – všeobecné info

My sa v tomto článku vyberieme do pohoria Jablunkovské medzihorie, ktoré sa rozprestiera v slovensko-česko-poľskom pohraničnom území. Na Slovensku zasahuje do katastrálneho územia 3 obcí – Svrčinovec, Čierne a Skalité. Jedná sa o pomerne malé (rozlohou) a na slovenské pomery aj nízke pohorie.

Najvyšší bod celého pohoria dostal tuctové pomenovanie Kykula (845 m n. m.) a nájdeme ho na slovensko-poľskej hranici nad obcou Skalité, odkiaľ vedie aj viacero prístupových trás. Miestni obyvatelia Kykulu nazývajú jej starším názvom Trojak. Pod podobným názvom Trojaki ju uvádzajú aj Poliaci vo svojich mapách.

Tento vrch je významný pre obyvateľov okolitých obcí, 99% Slovákov ho však pravdepodobne vôbec nepozná. Prečo sme sa s Ivkou vydali teda práve sem? S kamarátmi sme si našli novú dlhodobú challenge (výzvu) – navštíviť najvyšší vrchol každého pohoria na Slovensku.

Vrcholová tabuľka je pripevnená na altánku

Ako sa dostať na vrchol?

Kykula aj s celým hrebeňom leží nad Skalitým, takže väčšina rozumných trás je práve z tejto obce. Ako najlepší variant, na ktorý sme však my nemali dostatok času, sa javí:

• Štart: vlaková zastávka Skalité
  • Po červenej turistickej značke cez Grúň a Poľanu až na Kykulu (tesne pod vrcholom je potrebné opustiť červenú značku)
  • Koniec: vlaková zastávka Skalité-Serafínov
  • Podľa máp sa jedná o príjemnú prechádzku na približne 3 hodiny

Toľko času však nemáme a preto volíme inú možnosť. Autom sa vezieme priamo pod Kykulu – autobusová zastávka Skalité, Kožák. Pešo pokračujeme približne 300 metrov po asfaltovej ceste smer Poľsko a následne odbočujeme doľava po neznačenom chodníku (Upozornenie! Tento chodník sa nachádza len na webe mapy.cz, v ich aplikácií ho nenájdeš). Pre tých, ktorý sa chcú radšej držať turistického značenia, sa približne o 700 metrov ďalej nachádza slovensko-poľská hranica, odkiaľ vedie červená turistická značka.

„Náš“ chodník vedie zo začiatku v okolí diaľnice D3, takže zvuky prírody zastupuje hluk áut. Pomaly stúpame hore lúkou až prichádzame pod les, ktorým nás prevedie červená turistická značka a panelová cesta (tá panelovka nás fakt prekvapila). Z lesa vychádzame už len niekoľko metrov pod vrcholom, opäť opúšťame turistickú značku a stúpame na najvyšší bod Jablunkovského medzihoria.

Na lúke nad diaľnicou
Miesto, kde opúšťame červenú značku a budeme smerovať doprava na vrchol
Takmer na vrchole

Kykula prekvapivo ponúka veľmi pekný výhľad

Vrchol je rozľahlý a na slovenskej strane iba trávnatý, takže poskytuje pekný výhľad. Vidíme najmä vrcholy Moravsko-sliezskych a Kysuckých Beskýd, ktorým dominuje Veľká Rača (1.236 m n. m.) – celoročne obľúbená destinácia turistov (článok z túry na Veľkú Raču). Pozornému oku Kysučana neujdu ani menej známe vrcholy ako Veľký Vreteň (820 m n. m.) v pohorí Kysucká vrchovina (článok z túry na Vreteň) alebo Rochovica (640 m n. m.) v Javorníkoch.

V pozadí na nás vykúkajú aj najznámejšie vrcholy Lúčanskej Malej Fatry – Kľak (1.352 m n. m.), Krížava (1.457 m n. m.) alebo Veľká lúka (1.476 m n. m.)článok z prechodu časti hrebeňa Lúčanskej Malej Fatry nájdeš TU. Informačná tabuľa nás upozorňuje, že za dobrej viditeľnosti je možné pozorovať aj niektoré tatranské štíty. Akokoľvek sa snažíme, tak sa nám nedarí ich zahliadnuť, takže nevieme túto informáciu potvrdiť.

Na vrchu sa nachádza už spomínaná informačná tabuľa, lavičky aj s krytým posedením, kde sa dá opekať. Keďže sme na hraniciach, tak tu nájdeme aj pohraničný stĺpik a približne 2 metre od neho sme si všimli aj malý už takmer zarastený hraničný kameň ešte z roku 1914 (píšu o ňom na informačnej tabuli). My sme sa pokochali okolitým krajom a rovnakou cestou sa vraciame naspäť ku autu.

Informačná tabuľa a altánok na vrchole
Informačná tabuľa
Výhľad z vrchola smerom naspäť odkiaľ sme prišli (tá cesta zľava)

Zhrnutie a informácie o parkovaní

Jedná sa o veľmi jednoduchú, ale zároveň peknú turistiku vhodnú takmer pre kohokoľvek. Zaujímavou možnosťou môže byť aj vymeniť turistické topánky za bicykel. Pokiaľ si z okolia Čadce, tak určite odporúčame si sem urobiť niekedy výlet.

Kde je najlepšie zaparkovať? My sme parkovali na autobusovej zastávke Skalité, Kožák, ktorá sa nachádza po pravej strane pred železničným mostom na konci Skalitého. Jedná sa vlastne viac-menej o parkovisko, kde sa pohodlne okrem auta vmestia ešte aj 2 autobusy. Pravdepodobne lepší variant je ale prejsť popod spomínaný železničný most a zaparkovať za ním po pravej strane, kde sa nachádza obrovská voľná plocha pod diaľničným mostom.

Selfie vrcholovka

Parametre trasy – Kykula / Trojak

• Štart: Autobusová zastávka Skalité, Kožák
  • Hlavné body: Kykula/Trojak (845 m n. m.)
  • Koniec: Autobusová zastávka Skalité, Kožák
  • Trasa: Skalité, Kožák -> Odbočka z asfaltovej cesty -> Pod lesom -> Pod vrcholom -> Kykula/Trojak -> Skalité, Kožák
  • Vzdialenosť: 3,7 km (Mapy.cz) / 4 km (Strava)
  • Stúpanie: 216 m (Mapy.cz) / 216 m (Strava)
  • Klesanie: 216 m (Mapy.cz) / 216 m (Strava)
  • Čas: 1 hodina a 20 minút (Mapy.cz) / 55 minút (Strava – čas pohybu)