Hrebeňom Malej Fatry – Chata na Grúni a Chata pod Chlebom

Malá Fatra ponúka nádhernú hrebeňovku a my sme sa rozhodli časť z nej prejsť v rámci tohto článku. Auto nechávame na bezplatnom parkovisku Vrátna – Výťah. Okrem spomínaného parkoviska sa tu nachádza aj dolná stanica lanovky Chleb, ktorou sa dá vyviezť takmer až do Snilovského sedla a následne pokračovať napríklad na Veľký Fatranský Kriváň.

Prechádzka ku Chate na Grúni

My však volíme iný smer. Z parkoviska smerujeme na žltú značku, ktorá nás bude sprevádzať úvodnú časť túry, kým vystúpime na hlavný hrebeň Malej Fatry. Smerovník ukazuje 45 minút ku Chate na Grúni. Trasa vedie prevažne cez les alebo rúbaniská, jej sklon je mierny a je vhodná aj pre rodiny s deťmi. Chatu sme navštívili aj počas zimy (Zimná prechádzka na Chatu na Grúni) a naproti tomu nás teraz zaujala hneď na začiatku informačná tabuľa o tom, že prebieha výrub a máme sa riadiť podľa pokynov pracovníkov (Nakoľko bola nedeľa, tak sa nepracovalo a teda sme nikoho nestretli).

Za necelých 35 minút už prichádzame ku chate, spoza nej na nás vykúka aj najznámejší malofatranský vrch – Veľký Rozsutec. Pri chate volíme len krátky oddych, pretože hlavná časť túry je stále pred nami.

Chata na Grúni je celoročne otvorená horská chata v Malej Fatre. Leží v nadmorskej výške 973 m n. m. na križovatke viacerých turistických trás. Chata bola postavená v roku 1949 a posledná väčšia rekonštrukcia prebehla v roku 2010.

Chata na Grúni

Prudký výstup na hrebeň a pokračovanie po ňom

Od chaty pokračujeme po žltej značke, začína sa najťažší úsek našej trasy. Musíme prekonať približne 480 výškových metrov na vzdialenosti len niečo okolo 1,3 kilometra. Priemerný sklon chodníka na tomto úseku je teda viac ako 35%. Smerovník pri chate ukazoval 1 hodinu a 15 minút. Mali sme šťastie a slnko zašlo za oblaky, čo nám veľmi spríjemnilo výstup. Približne prvé 2/3 vedú po lyžiarskom svahu, následne sa objaví aj menší lesík a na záver opäť lúka. Za necelých 50 minút dosahujeme smerovník Poludňový grúň, kde si dávame kratšiu pauzu.

Stúpanie od chaty na Poludňový grúň
Chata na Grúni a okolie

Poludňový grúň (1 460 m n. m.) je vrchol v hlavnom hrebeni Malej Fatry, leží medzi kopcami Stoh a Steny – severný vrchol. V rámci hrebeňa síce nie je vôbec výrazný, ale ponúkne nádherný výhľad. Môžeme pozorovať známe malofatranské vrcholy Malý a Veľký Rozsutec, Stoh alebo Veľký Kriváň. Okrem toho máme ako na dlani Sokolie a Boboty, vidíme celé Kysuce až do Poľska a Českej republiky.

Poludňový grúň
Stoh, Veľký a Malý Rozsutec z Poludňového grúňa

Žltú značku meníme za červenú. Ako vyššie spomíname Poludňový grúň nie je výrazný, z jeho vrcholu sa prakticky pokračuje v stúpaní až na Steny – severný vrchol (1 535 m n. m.). Na Stenách sa postupne otvorí výhľad aj smerom na východ a juh. Náš výhľad sa teda rozšíril o Veľkú Fatru, Chočské vrchy, Nízke a Západné Tatry. Zo severného vrcholu mierne klesáme a opäť začíname stúpať na vyšší južný vrchol Stien. Smerovník Steny – južný vrchol ukazuje nadmorskú výšku 1 572 m n. m., Mapy.cz píšu ale 1 625 m n. m.. My sa prikláňame ku vyššiemu údaju (voľným okom sme porovnali našu výšku oproti ostatným kopcom 😀 ) a evidentne niekto s nami súhlasí, pretože na smerovníku je pod oficiálnym údajom vyrytý aj údaj 1625.

Hrebeň Malej Fatry
Veľký Rozsutec a Stoh
Výhľad z hrebeňa na Veľký Choč, Západné a Nízke Tatry
Steny – južný vrchol
Hromové, Chleb a Veľký Kriváň
Sedlo za Hromovým

Traverz ku Chate pod Chlebom a odtiaľ naspäť ku autu

Zo stien schádzame do sedla za Hromovým, kde sa naša púť po hlavnom hrebeni Malej Fatry končí. Odbočujeme na žltú značku smer Chata pod Chlebom. Cesta zo sedla vedie traverzom popod Hromové a Chleb a zaberie približne 30 minút. Chata je po kompletnej rekonštrukcii a len nedávno znova otvorila svoje brány pre turistov, preto sme si ju vybrali ako miesto na obed.

Chata pod Chlebom (1 423 m n. m.) je najvyššie položená turistická horská chata v Malej Fatre. Prvé zmienky o nej sú ešte z obdobia Slovenského štátu, v minulosti bola vypálená a tiež vyhorela. Chata sa postupne dostala do havarijného stavu a počas roku 2021 prebehla jej úplná rekonštrukcia.

Chata pod Chlebom
Výhľad od chaty

Najedení sa miernym stúpaním po zelenej značke vraciame na okamih na hlavný hrebeň. Konkrétne sa jedná o Snilovské sedlo (1 524 m n. m.), kde končí lanovka z Výťahu. Pôvodne sme zvažovali navštíviť aj najvyšší vrch Malej Fatry – Veľký Fatranský Kriváň, ale po obede sa nám už nechce šlapať do kopca a tak ostávame na zelenej značke a nasleduje prudký zostup.

Úsek Snilovské sedlo – Výťah je veľmi prudký. Má priemerný sklon okolo 26%, ale prudšia horná časť má dokonca až 32%, takže pri zostupe dostanú kolená naozaj zabrať. My sme so sebou nemali turistické paličky a preto sme zvolili pomalšie tempo a zo sedla k autu nám to zabralo približne 1 hodinu a 15 minút.

Snilovské sedlo a Veľký Kriváň
Schádzanie popod lanovku

Zhrnutie túry – Chata na Grúni a Chata pod Chlebom

Jedná sa o pomerne náročnú poldennú túru, ktorá je vhodná pre turistov s aspoň priemernou kondíciou. Obe chaty poskytnú miesto na oddych a občerstvenie. Odmena za prudké stúpanie na Poludňový grúň je zase nádherný výhľad z hrebeňa Malej Fatry. Terén nie je technicky náročný a teda je vhodný aj pre domácich miláčikov.

Kto vládze a moc sa nepreje na Chate pod Chlebom, tak odporúčame pridať ešte výstup na Veľký Fatranský Kriváň. Naopak, ak má niekto problémy s kolenami, tak na zostup z hrebeňa môže využiť lanovku.

Parametre trasy

• Štart: Vrátna-Výťah (alebo Chata Vrátna)
  • Hlavné body: Chata na Grúni, Poludňový grúň, Chata pod Chlebom
  • Koniec: Vrátna-Výťah (alebo Chata Vrátna)
  • Trasa: Chata Vrátna ->  Chata na Grúni -> Poludňový grúň -> Steny – severný vrchol -> Steny – južný vrchol -> Sedlo za Hromovým -> Chata pod Chlebom -> Snilovské sedlo -> Chata Vrátna
  • Vzdialenosť: 12 km (Mapy.cz) / 16,43 km (Strava)
  • Stúpanie: 1.083 m (Strava) / 1.086 m (Strava)
  • Klesanie: 1.083 m (Strava) / 1.086 m (Strava)
  • Čas: 5 hodín 20 minút (Mapy.cz) / 4 hodiny a 50 minút (Strava – iba čas pohybu)
  • Meranie cez aplikáciu Strava
  • Mapa našej trasy podľa Mapy.cz
Dobré zrkadlo tie okuliare 😀

About Post Author

Zanechať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Jedna myšlienka “Hrebeňom Malej Fatry – Chata na Grúni a Chata pod Chlebom”