Babia hora – perla Oravy + Bonus!

Ďalší pekný víkend musíme využiť. Ráno sadáme do auta a vyrážame na sever Oravy. Dnes sa ku nám oproti minulotýždňovej túre v Nízkych Tatrách pridávajú aj Ivka s Miškou. Našim hlavným cieľom je najvyšší vrch Oravských Beskýd – Babia hora (1.725 m n. m.), ktorá sa nachádza na hraniciach s Poľskom a vedie sem viacero výstupových trás z oboch krajín.

My sme si zvolili najkratšiu a najrýchlejšiu trasu na slovenskej strane. Východiskovým bodom je pre nás parkovisko pri chate Slaná voda a viesť nás bude po celý čas žltá turistická značka. Po odbočení v Oravskej Polhore (najsevernejšia obec na Slovensku) smerom k parkovisku sa pred nami objavila rozhľadňa Trchovnica, ktorá sa nachádza priamo nad dedinou. Vonku je jemne pod nulou a preto zastavujeme a ideme navštíviť najprv túto rozhľadňu – aspoň sa preberieme!

Rozhľadňa ponúka výhľad na Babiu horu a tiež pravdepodobne na dedinu Oravská Polhora a možno aj Tatry, to sme však nezistili kvôli inverzii takmer všade naokolo. Rozhľadňa však vyzerá v ranných slnečných lúčoch naozaj očarujúco. Nastupujeme naspäť do auta a pokračujeme asi 3 minúty na parkovisko, kde začíname našu túru.

Ranná inverzia
Výhľad smerom na obec Oravská Polhora
Výhľad na Babiu horu, naľavo aj Malá Babia hora

Zo Slanej vody až po jeden z najkrajších výhľadov na Slovensku

Na prvom úseku trasy sa strieda blato s primrznutým blatom. Takto ráno je to celkom v pohode, pri návrate tu však musíme očakávať bahenné kúpele. Dostávame sa na dlhočiznú rovnú cestu s miernym sklonom, ktorá sa nazýva Hviezdoslavova aleja – veľa stromov však nečakajte. Táto cesta nás dovádza až ku Hviezdoslavovej horárni, kde môžeme nájsť expozície Hájnikovej ženy a Mila Urbana. Vedľa horárne sa nachádza ďalšia rozhľadňa, ktorú sa oplatí navštíviť najmä kvôli ďalekohľadu na jej vyhliadkovej plošine. Je z nej možné dobre pozorovať napríklad Tatry alebo aj vysielač rádia Expres.

Pri rozhľadni konečne začína aj turistika na Babiu horu a hneď zo začiatku sa striedajú najstrmšie úseky s rovinami, niekedy až klesaniami. Tento úsek prechádza lesom a preto sme sa museli rozlúčiť s peknými výhľadmi. Turistická značka križuje aj miestny potok, ponad ktorý aktuálne vedie lávka. Miloš však hovorí, že keď tu bol minulý rok, tak lávka bola zvalená a museli potok preskakovať. My prechádzame bez komplikácií a pokračujeme ďalej.

Približne v polovici cesty od Hviezdoslavovej horárne na vrchol Babej hory sa nachádza tretia (posledná) rozhľadňa. Aj na tejto rozhľadni bol pravdepodobne v minulosti ďalekohľad, dnes tu však po ňom ostal len stĺp. Od rozhľadne až na vrchol vedie už takmer celý čas pekný upravený turistický chodník s nádhernými výhľadmi na celú Oravu, Veľký Choč alebo Tatry. Tento úsek nám ubehol ako voda, pretože sme sa celý čas mali čím kochať. Tesne pod vrcholom sa chodník spája s hranicou, nás víta prvý hraničný stĺpik a zanedlho vidíme aj kríž na vrchole.

Babia hora – Na vrchole Oravskej ikony

Babia hora má rozložitý vrchol, kde nás „víta“ väčšie množstvo ľudí ako v piatok na punči v meste. Druhou komplikáciou je silný a studený vietor. Snažíme sa teda nájsť vhodný flek bez ľudí a vetra. Konečne sme sa usadili, môžeme sa prezliecť, dať si čaj a začať sa kochať brutálnymi výhľadmi. Vrchol poskytuje kruhový výhľad. Na slovenskej strane vidno Malú a Veľkú Fatru, Chočské vrchy a to najkrajšie – Tatry. Najbližšie k nám sú Západné Tatry, kde sa dá pomerne dobre rozoznať väčšina vrcholov. Ďalej sa už týči Kriváň, dobre vidno aj Ľadový štít a prekvapivo tiež najsevernejšiu časť Belianskych Tatier. Priznám sa prvýkrát v živote sa môžem kochať pohľadom na naše Tatry zo severnej strany a je to fakt úžasné.

Zaujímavosťou je, že pokým na Slovensku je masív považovaný za jeden vrch, v susednom Poľsku názvom Babia Góra nazývajú masív, ktorý sa člení na ďalších 5 vrchov: najvyšší nazývajú Diablak, západný predvrchol (1 620 m n. m.) je Kościółki a severovýchodne v hrebeni ležia pahorky Gówniak (1 617 m n. m.), Kępa (1 521 m n. m.) a Sokolica (1 367 m n. m.). – zdroj Wikipédia

Pod vrcholom Babej hory
Vrchol Babej hory
Výhľad na Tatry

Na vrchole sme strávili približne 20 minút a už vyrážame na spiatočnú cestu, pretože sme poriadne vyzimení. Pri pôvodnom plánovaní sme uvažovali nad spiatočnou cestou cez Malú Babiu horu (1.515 m n. m.) , ale nakoľko nás čaká dnes ešte jedna bonusová zastávka, tak sa vraciame pôvodnou trasou. Spiatočná trasa nám ubieha rýchlo a navyše sa nám podarilo vyhnúť sa záverečnému bahennému úseku. Zvolili sme menšiu obchádzku po drevenom náučnom chodníku Slaná voda – Babia hora cez rašelinisko Slaná voda. Chodník nie je v najlepšom stave, ale dá sa bez väčších ťažkostí využiť ako obchádzka. Po príchode na parkovisko zisťujeme, že sa tu počet áut od rána zvýšil asi 10-násobne.

Rio de Janeiro Klin – bonus!

Pri spiatočnej ceste domov sa pri Námestove nachádza obec Klin, ktorá sa stala známou vďaka soche Ježiša Krista, ktorá je podobná tej najznámejšej nad Rio de Janeiro. Zhodli sme sa, že keď už sme tu, tak sa pri nej zastavíme. Prechádzame obec Klin a tabule nás dovedú na parkovisko, odkiaľ vedie 700-metrová betónová cesta až ku soche. Výhľad v okolí sochy nás prekvapil, pretože je naozaj pekný. Vidno podobné kopce ako z vrcholu Babej hory, akurát teraz sú jednotlivé vrcholy v Roháčoch ešte ľahšie identifikovateľné a navyše je výborný výhľad aj na Oravskú priehradu. Pokiaľ máte cestu na Oravu, tak najmä v prípade pekného počasia sa tu určite oplatí zastaviť.

Rio de Janeiro Klin

Zhrnutie dnešnej turistiky/výletu – Babia hora + Rio de Klin

• rozhľadňa Trchovnica – rozhľadňa v naozaj fotogenickom prostredí a navyše dostupná takmer pre každého
  • úsek chata Slaná voda -> Hviezdoslavova horáreň – nekonečne dlhá rovina s minimálnym prevýšením, kde je potreba rátať s blatom
  • úsek Hviezdoslavova horáreň -> posledná rozhľadňa pod Babou horou – prechádza takmer výlučne cez les, sklon a charakter chodníka sa neustále mení, pre mňa osobne najhoršia časť túry
  • záverečný úsek na vrchol Babej hory – čistá nádhera, úžasne a veľmi zaujímavé výhľady, pekný chodník, jednoducho oplatí sa zažiť
  • Rio de Klin – menšia zachádzka, ktorú sa však oplatí urobiť. Výhľad od sochy ukazuje krásy Oravy a nielen to.
Účastníci zájazdu

Parametre trasy – Babia hora (Babia Góra)

• Štart: Chata Slaná voda
  • Hlavný bod: Babia hora (1.725 m n. m.)
  • Koniec: Chata Slaná voda
  • Trasa: Chata Slaná voda -> Hviezdoslavova horáreň -> Rozhľadňa Šťaviny (posledná rozhľadňa) -> Babia hora -> Chata Slaná voda
  • Vzdialenosť: 16,3 km (Mapy.cz) / 17,5 km (Strava)
  • Stúpanie: 1000 m (Mapy.cz) / 985 m (Strava)
  • Klesanie: 1000 m (Mapy.cz) / 985 m (Strava)
  • Čas: 6 hodín a 50 minút (Mapy.cz) / 4 hodiny a 25 minút (Strava – iba čas pohybu)
  • Meranie cez aplikáciu Strava
  • Mapa našej trasy podľa Mapy.cz
Vrcholovka

Pozn.: Fotografom na tomto výlete bol Miloš Maxian. Za poskytnutie foto mu Ďakujeme!