Novembrové Nízke Tatry – Chopok, Ďumbier, Dereše

Konečne hlásia cez víkend naozaj pekné počasie. Nápady na túru sú rôzne – Vysoké Tatry, Nízke Tatry alebo Babia hora? Nakoniec sme sa s Milošom zhodli na Nízkych Tatrách. Plán je taký, že zaparkujeme niekde v okolí Bielej púte alebo Vrbického plesa. Vôbec netušíme koľko bude v Jasnej ľudí. Po modrej značke vyjdeme na Chopok a odtiaľ cez Dereše, sedlo Poľany a Tri vody naspäť ku autu.

Rotunda – výhľad

Začíname dnešnú túru

Mapy.cz nám prepočítali túto trasu na približne 6 a pol hodiny. Z domu sme vyrazili o 6, v Jasnej parkujeme pri hoteli Liptov. Približne o 8 začíname kráčať okolo apartmánových domov, cez prvú zjazdovku, až pokiaľ sa nenapojíme na modrú turistickú značku, ktorá nás zavedie až na Chopok. Aby som bol úplne presný, tak k hornej stanici lanovky – Rotunda. Počet turistov, ktorých sme zatiaľ stretli je nula. Modrá značka najprv vedie po zjazdovke, následne ju opúšťa a stáča sa do lesa. Sklon chodníka v lese je naozaj mierny. Po tejto pasáži prichádza najškaredšia časť výstupu a tou je prechod cez rúbanisko. Okrem toho, že výhľady nie sú vábivé, tak sa aj kráča dosť zle. Našťastie opäť prichádza les, v ktorom sa nachádza prvý smerovník na dnešnej trase – Pod Orlou skalou.

Za týmto smerovníkom sa nachádza niekoľko serpentín, ktoré nás vyvedú z lesa do pásma kosodreviny. Otvárajú sa nám nádherné výhľady na všetky strany. Často zastavujeme a kocháme sa, prípadne fotíme. Tento úsek končí pri smerovníku Luková (1.678 m n. m.), kde sa opäť napájame na zjazdovku, výhľady však ostávajú. Úsek po zjazdovke je pomerne prudký a slnko nám svieti rovno do očí, po chvíli však už pred nami vidíme Rotundu (2.004 m n. m.) – hornú stanicu lanovky, odkiaľ je to na vrchol Chopku doslova na skok.

Apartmánové domy nad hotelom Liptov
Výhľady na úseku Luková – Rotunda
Horná stanica lanoviek – Rotunda

Chopok (3. najvyšší vrchol Nízkych Tatier) – náš dnešný prvý vrchol

Vďaka lanovke je na Chopku potrebné rátať so zvýšeným pohybom turistov, my však máme šťastie a v čase nášho príchodu sa tu nachádza len pár ľudí. Využívame túto príležitosť a kráčame priamo na vrchol. Z Chopku je naozaj nádherný výhľad. Smerom na sever vidíme Západné Tatry, Vysoké Tatry od Kriváňa až po Slavkovský štít, Veľký Choč, Babiu horu, Veľkú a Malú Fatru, na juhu sú to zase Veporské vrchy a Poľana. No a samozrejme vidíme aj veľa vrcholov Nízkych Tatier, nás konkrétne zaujal najmä Ďumbier. Milošovi skrsol nápad, že však máme výborný medzičas, tak si môžeme odskočiť aj na najvyšší vrchol Nízkych Tatier. Zhodli sme sa, že ideme na Kamennú chatu, ktorá sa nachádza len 25 metrov pod Chopkom a tam sa pri jedle rozhodneme.

Chopok a Kamenná chata
Výhľad z Chopku na Západné Tatry, napravo Kriváň
Výhľad z Chopku smerom na juh
Výhľad na „sexi“ Ďumbier

Kvôli korona-opatreniam môžu mať reštaurácie otvorené len terasy a preto aj chata funguje v obmedzenom režime. Jedlo sa dá objednať v okienku na terase. Ponuka jedla je obmedzená na guláš, štrúdlu alebo polievky (paradajková a kapustová). Objednávame si teda polievky (4,20€ – jedna polievka) a pri jedle sa dohadujeme, že ideme aj na Ďumbier. Ak sa do 13:15 vrátime naspäť ku Kamennej chate, tak pokračujeme na Dereše. Ak to nestihneme, tak pôjdeme ku autu priamo od chaty rovnakou trasou ako sme sem ráno vyšli, aby sme nemuseli kráčať po tme. Miloš hovorí, že chce ísť na Ďumbier, lebo sa mu páčil pohľad naň z vrchola Chopku. Doslova si vyžiadal, aby som napísal, že sa mu Ďumbier zdal sexi 😀 (Pritom on už na Ďumbieri bol).

Kamenná chata

Z Kamennej chaty na Ďumbier (najvyšší vrchol Nízkych Tatier)

Polievky zjedené a my pokračujeme rezkým tempom popod Konské (1.875 m n. m.) až do Demänovského sedla (1.756 m n. m.), kde chodník začína stúpať cez Krúpovo sedlo (1.915 m n. m.) až na samotný Ďumbier (2.043 m n. m.). Na trase stretávame pomerne veľké množstvo turistov, väčšina sa vyviezla lanovkou a pokračuje po hrebeni práve na Ďumbier. Na vrchole sa nachádza betónový stĺp, ktorý označuje najvyšší bod a tiež kríž, ktorý je fotogenickejší a preto sa takmer všetci turisti fotia pri ňom. My si dávame menšiu pauzu, počas ktorej opäť obzeráme okolité kopce. Tentokrát nás zaujali Slemä (1.541 m n. m.) a Ohnište (1508 m n. m.), na ktorých už Miloš bol. Takto zhora vyzerajú len ako malé (skalnaté) krtince.

Výhľad z Ďumbiera smerom na Západné a Vysoké Tatry, na pravej strane v popredí Slemä a Ohnište (tie skalnaté kopce)

Nemáme moc času nazvyš a preto pokračujeme naspäť ku Kamennej chate. Vďaka rýchlemu tempu sme naspäť už o 12:45 a môžeme s kľudom pokračovať na Dereše (2.004 m n. m.). Vrchol Chopku je už o tomto čase poriadne preplnený a preto sme radi, že sme tam išli hneď ráno. Od Rotundy až po Dereše vedie upravený kamenný chodník s minimálnym prevýšením. Za necelých 30 minút prichádzame k smerovníku Dereše, ktorý však nie je osadený na samotnom vrchole, ale asi 20 metrov pod ním. Na Derešoch si dávame poslednú pauzu, dojedáme jedlo a dopíjame čaj.

Dereše – vrchol
Pohľad z Derešov smerom na Chopok
Pohľad smerom na západ

Zostup ku autu – námraza, voda a blato

Teraz na nás čaká už iba zostup, najprv po hlavnom hrebeni (červená značka – hrebeňovka – cesta SNP) po sedlo Poľany (1.837 m n. m.), z ktorého pokračujeme po žltej značke. Na prvom úseku sa nachádza niekoľko serpentín, na ktorých rýchlo strácame výškové metre a schádzame až do lesa, kde sa po chodníku valí voda. Kamene sú úplne mokré a preto ideme radšej opatrnejšie (Na hrebeni v úseku Dereše – sedlo Poľany bola v jednom úseku námraza a ja som otestoval tvrdosť zeme). Prichádzame k smerovníku Tri vody (v skutočnosti tu je asi milión vody :D), my budeme pokračovať ďalej po žltej značke, avšak keby odbočíme na červenú značku, tak sa dostaneme k smerovníku Pod Orlou Skalou (prvý smerovník na dnešnej trase). Od Troch vôd sa zmenšuje sklon chodníka a ubúda kameňov, preto na tomto záverečnom úseku môžeme zrýchliť.

Keď už sme si mysleli, že sme takmer v cieli, tak sa pred nami objavuje stavenisko (pravdepodobne nejaké nádrže na vodu). Stavenisko = totálne bahno, ktoré sa nedá obísť a preto sa na záver túry zašpiníme ako sa patrí. Potom sa už pred nami konečne objaví asfalt, po chvíli opúšťame žltú značku a okolo hotela Sorea Marmont prichádzame na parkovisko pred hotelom Liptov, kde máme auto.

Serpentíny zo sedla Poľany smerom k smerovníku Tri vody
Sedlo Poľany a samotná Poľana
Výhľad na Tatry počas zostupu
Les – po zostupe do doliny

Na turistike v Nízkych Tatrách som bol prvýkrát a musím povedať, že sa mi veľmi páčilo. Charakterom mi dosť pripomínajú Západné Tatry. V okolí Chopku je potrebné rátať so zvýšeným pohybom turistov, za tie nádherné výhľady to však stojí. Po vystúpaní na hrebeň sa už nejedná o náročnú turistiku a preto sa oplatí prejsť väčší úsek.

Parametre trasy – Chopok, Ďumbier, Dereše

• Štart: Jasná – Hotel Liptov
  • Hlavné body: Chopok (2.024 m n. m.), Ďumbier Chopok (2.043 m n. m.), Dereše (2.004 m n. m.)
  • Vedľajšie body: Kamenná chata (2.000 m n. m.), Rotunda (2.004 m n. m.)
  • Koniec: Jasná – Hotel Liptov
  • Trasa: Hotel Liptov -> zjazdovky -> Pod Orlou skalou -> Luková -> Chopok-Rotunda -> Chopok -> Kamenná chata -> Demänovské sedlo -> Krúpovo sedlo  -> Ďumbier -> Kamenná chata -> Dereše -> sedlo Poľany -> Tri vody -> Hotel Sorea Marmont -> Hotel Liptov
  • Vzdialenosť: 22,2 km (Mapy.cz) / 22,4 km (Strava)
  • Stúpanie: 1.890 m (Mapy.cz) / 1.441 m (Strava)
  • Klesanie: 1.890 m (Mapy.cz) / 1,441 m (Strava)
  • Čas: 10 hodín a 50 minút (Mapy.cz) / 5 hodiny a 25 minút (Strava – iba čas pohybu)
  • Meranie cez aplikáciu Strava
  • Mapa našej trasy podľa Mapy.cz
Hlavný hrebeň Nízkych Tatier od Chopku až po sedlo Poľany

Pozn.: Fotografom na tomto výlete bol Miloš Maxian. Za poskytnutie foto mu Ďakujeme!